Sovjetiska bilder av
månens baksida med amerikansk spionfilm
Arbetet
på att sända en sond runt månen för att fotografera dess baksida
flyttades fram från 1958 till 1959. I januari hade det matematiska
institutet under Mstislav Keldyshs ledning räknat ut att lämpliga
tillfällen att sända en sond runt månen och tillbaka inträffade i
oktober 1959 och april 1960. Att ta bilder av månens baksida krävde
en stabiliserad rymdfarkost. Arbete på sådana system hade pågått
sedan 1955 vid ett forskningsinstitut under ledning av en
legendarisk ingenjör vid namn Boris Rauschenbakh. Målet med den
forskningen var att använda tekniken för en militär
spaningssatellit. Under våren 1959 satte man hos Koroljov full fart
i arbetet på månsonder för att dra nytta av de kommande tillfällena
att avbilda månens baksida.
Figur
16 Luna-3 tog bilder av
månens
baksida. |
Det sägs att
Rauschenbakhs konstruktörer när de fick uppdraget att göra stabiliserings-
och orienteringssystemet för månsonden köpte komponenter för
modellflygplan och andra hobbytillämpningar. De gjorde emellertid
grundliga prov av systemet. Sonden ska ha hängts upp i taket på
monteringshallen och ljuskällor i lokalen simulerade solen, jorden och
månen. Med hjälp av gasstrålar ställde sedan sonden in sig i rätt riktning
med hjälp av solen som riktningsreferens. Uppdraget att utveckla
kamerasystemet för att ta månbilderna gick i juli 1958 till
forskningsinstitut nummer 380 i dåvarande Leningrad.
På bara fyra
månader levererade de en prototyp. Kamerasystemet använde 35 mm film, hade
en vidvinkellins med 200 mm brännvidd, ett teleobjektiv med 500 mm
brännvidd och kunde ta upp till fyrtio bilder. Filmen var tänkt att
framkallas och fixeras ombord och sedan sökas av med 1000 linjer per bild.
Signalen från avsökningen kunde sedan sändas med radio till
jorden.
Kl. 01.43 svensk
tid den 4 oktober 1959 startade månraketen – mindre än en månad efter
Luna-2 och bara två år efter den första sputniken. Tempot i rymdfartens
utveckling var svindlande då och förefaller så här i efterhand helt
osannolik. TASS kallade farkosten ”den automatiska interplanetära
stationen”, men västliga media döpte den till Lunik III. Nuförtiden kallar
man den Luna-3. Månsonden vägde 278 kg och använde transistorer för att
spara vikt – ett teknikval som betraktades som riskfyllt på den tiden.
Luna-3 hade placerats i en bana som skulle svepa förbi månen och sedan
föra sonden tillbaka till jordens närhet. Efter att ha passerat nära
jorden skulle sonden hamna i en vidsträckt bana runt jorden
Efter
uppskjutningen från Baikonur reste Sergej Koroljov tillbaka till Moskva
eftersom allt verkade gå bra med färden mot månen. Koroljov hade önskat
att pressmeddelandet om uppskjutningen skulle nämna att målet var att ta
bilder av månens dolda baksida, men propagandamyndigheterna var
försiktigare. Att den nya rymdfärden var viktig framgick emellertid av att
Jodrell Bank även denna gång fick telegram med uppgifter om hur de skulle
rikta in sin stora parabolantenn med 75 meters diameter. Radiofrekvenserna
för sonden angavs i TASS-telegrammet om uppskjutningen. Vid lunchtid på
uppskjutningsdagen löpte färden mot månen normalt. På förmiddagen, den 6
oktober, lämnade Koroljov och hans närmaste medarbetare hastigt Moskva för
att resa till markstationen på Krim eftersom radioförbindelsen med sonden
under föregående eftermiddag varit mycket dålig med låg signalstyrka. Att
organisera den snabba resan till Krim krävde insatser av flygvapnet,
flygbolaget Aeroflot och de lokala partiinstanserna på Krim. Blötsnö
hindrade Koroljovs ressällskap från att ta helikopter från Simferopol till
en plats när Kattberget. Helikoptern fick gå ned i Jalta och där väntade
den lokala partikommitténs bilar som tog Koroljov till markstationen på Kattberget
någon timme efter lunch, svensk tid. Koroljov fann att arbetet i
kontrollrummet var virrigt organiserat och bestämde snabbt om striktare
ordergivning. Orsaken till de dåliga signalerna dagen innan tillskrev man
att det fanns ”döda riktningar” i vilka sondens antennsystem gav låg
signal. Vid nästa kontakt med Luna-3 var, till allas förvåning, allt
normalt ombord.
Under den
kontakten passerade sonden som närmast månytan på 6100 km höjd. Efter
denna lyckade kontakt gick Koroljov och flera av månsondens
delsystemkonstruktörer ut för att röka. Då oroade sig konstruktören av
bildsystemet för att mängden film i markstationens
fotoregistreringsapparatur inte skulle räcka nästa morgon när bilderna av
månens baksida skulle tas och de första försöken att ta emot dem skulle
göras.
Koroljov blev
rasande och fick i alla hast ordna att ett specialflygplan tog med sig
fler filmrullar. Hela sällskapet lämnade så småningom Kattberget och åt
kvällsvard vid midnatt lokal tid. Koroljov förbjöd vodka eftersom alla
måste stiga upp tidigt. Kl. 04.30-05.10 svensk tid den 7 oktober tog
Luna-3 tjugonio bilder av månens baksida på ett avstånd av ungefär 65000
km.
Medan man väntade
på att bilderna skulle tas inträffade något pikant.
Akademiledamoten
Andrej Severni
, vid vars
institut kontrollstationen var inhyst, spred något som närmade sig panik
genom att påstå att månsondens ytterskal var för tunt och att den kosmiska
strålningen skulle ge upphov till det fototekniker kallar ”slöja” på
filmen, d.v.s. filmen skulle se ut att vara exponerad med ströljus. En del
av de kringstående visste något som Severni inte visste. Filmen i Luna-3:s
kamera var en strålningstålig film som kom från amerikanska spionballonger
av typen Genetrix. Dessa ballonger var utrustade med kameror och de drev
med vinden över Sovjet. Det var ett sätt att spana på Sovjet – en
föregångare till spionplanet U-2 och spionsatelliterna.
Figur
17 En av de bättre
bilderna av månens
Baksida
Luna-3 tog med sin
telefotolins. |
Åtskilliga av
ballonggondolerna hamnade i Sovjet och sovjetiska tekniker upptäckte att
filmen som ballongernas kameror använde hade en sammansättning som tålde
den kosmiska strålningen på hög höjd. Man tillvaratog tillräckligt med
film för att kunna skära till och perforera filmremsor för Luna-3. Denna
pikanta sanning avslöjades inte förrän år 2000 av en rysk rymdteknisk
facktidskrift! Bilderna började överföras till jorden redan den 7 oktober
men signalstyrkan från sonden var så låg att de mottagna bilderna var så
brusiga att man bara kunde urskilja att månen var rund! Ledarna för
projektet var emellertid så nöjda med resultaten att Koroljov till
kvällsmaten lyckades få tag på goda vinbuteljer ur statliga vinkällare på
orten.
Jodrell Bank
snappade upp bildsändningen den 7 oktober men de forskarstudenter som
skötte utrustningen ställde in teleskopets mottagare fel så att större
delen av bildsignalen ”klipptes bort”. Sju år senare och i samband med en
annan rysk månraket gjorde de inte om misstaget. Förmodligen sände Luna-3 bilderna
minst en gång till och troligen kom de bästa signalerna den 18 oktober.
Den 19 oktober började det gå rykten i Moskva att Luna-3 hade tagit bilder
av månens baksida, men det skulle dröja en vecka innan bilderna
publicerades via telefoto sent på kvällen måndagen den 26 oktober. Svensk
TV hade en specialutsändning i vilken man kunde se hur bilderna av månens
baksida långsamt växte fram på telefotoapparatens papper.
Luna-3 framstår
som den tidiga rymdålderns mest spektakulära framgång och man kan
argumentera för att det är det mest lyckade rymdprojektet någonsin – om
man tar hänsyn till vid vilket tidigt stadium det genomfördes. Tekniskt
sett var projektet oerhört komplicerat och man lyckades i första försöket.
Så här långt efteråt häpnar man över den fart med vilken nya projekt
genomfördes under dessa år. Extremt komplicerade system utvecklades ibland
på mindre än ett år. Visst misslyckades många av uppskjutningarna, men de
som gick bra var tillräckligt många för att göra ett djupt intryck på
allmänheten. Jag frågar mig
ibland varför det nuförtiden tar så lång tid att utveckla nya rymdsystem.
Komplexiteten med avseende på t.ex. programvaran ombord är mycket större
nu, men egentligen tror jag att det i rymdålderns tidiga fas sattes in
”obegränsade” resurser i förhållande till den uppgift som skulle lösas. Nu
har offentlig rymdverksamhet oftast en fix budget och man försöker få in
så många rymdprojekt som möjligt i budgeten – då går de långsammare –
resurserna är inte längre ”obegränsade”
Jag anser att ”pionjäråren” var över i
och med Luna-3. Visst kom sedan de ”heroiska” bemannade
rymdfärderna, men redan under 1959 hade fokus i rymdutvecklingen
börjat skifta från spektakulära rymdprojekt till praktisk användning
av rymdteknik – främst militära användningar, men mer om detta i
följande kapitel.
Andrej Severni var den vetenskapliga samarbetspartnern på sovjetisk sida i
det svensk-sovjetiska solforskningsprojektet som sändes upp i juli 1976
ombord på satelliten Interkosmos-16. Den svenske lundaforskaren Jan-Olof
Stenflo var den som hittat på
instrumentet. |