Sven Grahn
Fördelningen av vattenånga är en viktig parameter i studiet av kemin och dynamiken i mesosfären. Projektet Hygrosond syftade till att mäta vattenångehalten in situ med hälp av en raket. Den metod som användes kan kallas aktiv optisk sondering och fungerar bara nattetid när mätningen inte störs av sol, måne och norrsken. Som vi skall se var friheten från norrsken det uppskjutningsvillkor som bestämde raketkampanjens längd.
Meteorologiska Institutionen vid Stockholms Universitet (MISU) var den forskningsinstitution som stod bakom Hygrosond.Vetenskaplig ledare för projektet var professor Georg Witt, MISU. Övriga deltagande forskare var Jörg Gumbel (MISU), Mikhail Khaplanov från Centrala Aerologiska Institutet i Moskva och Jörgen Olsson från Flygtekniska försöksanstalten. Den rakettyp som användes var en enstegs "Improved Orion". Hygrosond var det första sondraketprojekt i Rymdbolagets regi i vilket man använde en enstegsraket baserad på Orionmotorn, i detta fall versionen M112, motorn till luftvärnsroboten I-Hawk, Improved Hawk.
Rymdbolaget utvecklade raketsonden och hela raketekipaget. Nyttolastmodulerna utvecklades i nära samarbete mellan Rymdbolaget och MISU. Instrumenten var naturligtvis helt och hållet forskargruppernas ansvar.
Året innan hade Saab byggt sin sista raketsond för det svenska rymdforskningsprogrammet. Det blev nu glesare och glesare mellan sondraketerna. Orsakerna kan spåras till kostnaderna för satellitprojekt som Freja, Astrid och Odin samt ballonggondolen Pirog.
Dessutom var Rymdstyrelsens forskningsbudget pressad under Carl Thams period som forskningsminister 1994-1998. Forskningen skulle till del finansieras genom de s.k. forskningsfonderna och de direkta anslagen till forskningsfinansiärer som Rymdstyrelsen minskade därför. Dessutom satte Carl Tham forskningsstiftelserna under politisk kontroll. Det var en besvärlig tid. Men ett innovativt projekt som Hygrosond kunde ändå genomföras.
Projektledare för Hygrosond på Rymdbolaget var Kaj Lundahl, systemingenjör var Staffan Persson. I projektteamet ingick också Malte Sjökvist. Mikael Björklund, Sven Wallin, Sven Söderdahl och Peter Erichsen. Koordinator för Esranges insatser i projektet var Tomas Hedqvist.
Hygrosond-projektet började med kick-off-möte den 28 september 1993. Ytterligare arbetsmöten hölls den 11 november 1993, 21 december 1993. Konstruktiosngenomgång (Design Review) hölls den 18 mars 1994. Vid detta möte väcktes tanken att ta med FFA:s aerodynamiksensorer i nyttolasten. Ytterligare projektmöten hölls 29 april 1994.
Sammansättningen av sonden inleddes med en teknisk genomgång (Integration Readiness Review) den 9 september 1994 och provningfasen inleddes med en genomgång den 10 oktober 1994 och själva provningsarbetet genomfördes vid provningsanläggningen PackForsk (numera Innventia) i Kista utanför Stockholm under perioden 24 oktober och den 3 november 1994. Därefter transporterades all utrustning till Esrange och uppskjutningskampanjen inleddes den 20 november 1994.
|
Huvudinstrumentet på Hygrosnd var den optiska hygroemtern som utvecklades av Meteorologiska Institutionen vid Stockholms Universitet (MISU) och Centrala Aerologiska Institutet i Moskva. MISU levererade också ett absorbtionsexperiment och en sensor för att mäta temperaturen vid stagnationspunkten i bogchocken vid nosen. Flygtekniska försöksanstalten (FFA) levererade en anfallsvinkelsensor.
Den mekanism som användes för att mäta vattenångehalten kallas OH-fotofragmentfluorescens, som är en aktiv optisk teknik som gör det möjligt att mäta vattenångehalten i en ostörd volym framför raketens bogchock (se figur till höger). En Lyman-alfalampa fotolysrera vattenånga så att exciterade hydroxylradikaler bildas.
Dessa radikalers återgång till grundtillståndet producerar fluorescens vid våglängden 310 nanometer. Detta ljus fångas upp av ett linssystem tillverkat av kvarts. Ljusets intensitet är direkt relaterat till vattenångehalten.
Lyman-alphalampans ljus sönderdelar alltså vattenångan:
H2O + hv --> OH* + H (121.6 nm)
OH* skapas i det exciterade tillståndet (A2S+). Den följande återgången till grundtillståndet ger upphov till ett ljus med ett brett rotationsspektrum i det "nära ultravioletta"-området:
OH* --> OH + hv' (280-320 nm)
På höjder under 60 km påverkas emissionsspektrum för OH* av kollisionsprocesser med luften. Hänsyn till denna efffekt togs genom experiment och teoreytisak överläggningar.
Denna mätprincip provades i vindtunnelexperiment hos Flygtekniska Försöksanstalten (FFA). Matematiska modellsimuleringar av förhållandena i den ytterst förtunnade atmosfären på hög höjd genomfördes också.
Dessutom medförde Hygrosond-1 ett s.k. absorbtionsexperiment i en särskild modul. Sensorerna och vatteninhejktions utrustningen var monterad bakom avkastbara längsgående kåpor på absorbtionsmodulen i vilken gyroplattformen MIDAS också fanns. Typiskt för atmosfärforskningsnyttolasterna är förekomsten av gyroplattformen MIDAS från Space Vector Corporation. Eftersom dessa nyttolaster nästan alltid médförde fotometrar av olika slag var det extremt viktigt att veta observationsgeometrin.
Magnetometer och solsensor kan i princip ge denna information, men det kräver en solbelyst sond och man får i allmänhet mångtydiga matematiska lösningar på raketens inriktning. Gyrot ger desutom attityddata i realtid.
Delsystemen på Hygrosond-1 var i vanlig ordning de som användes på alla liknande sondraketer vid den här perioden. Det var en av grundidéerna bakom sondraketprogrammet - standardlösningar som kunde modifieras efter behov. Rymdbolaget ansvarade för telemetrienkodern, en fundamental del av gränssnittet mot forskarnas experiment. Rymdbolaget utvecklade också speciella gränsnittskretsar för vissa instrument och för gyrot.
Man kan notera att nedlänksfrekvensen för telemetri nu låg i det s.k. S-bandet, d.v,s. 2200-2300 MHz. Sista gången svenska raketsonder använde det gamla P-bandet (215-260 MHz) var 1990. Den svenska firmans ACR elektroniska tiddon användes i st.f. de mekaniska från Raymond, som annars varit brukligt.
Data för några av Hygrosonds delsystem | |
Batteripaket | Batteri 1: +28 V, 24 st Ni-Cd-celler Batteri 2: +28 V, 24 st Ni-Cd-celler Batteri 3: +28 V, 24 st Ni-Cd-celler |
Telemetri |
|
Baninmätning |
|
Attitydmätning |
|
Tiddon |
|
Bärgningssystem | Det av Rymdbolaget modifierade NASA-systemet.
Användes i NLC-91 och NLC-93. |
Händelse |
Tid (s) |
Höjd (km) | ||
Nominell | Verklig | Nominell |
Verklig | |
Raketen lyfte |
0 |
0 |
0 |
0 |
Brinnslut |
25 |
25 |
21 |
19,0 |
Vatten sprutades ut, nr 1 |
28 |
28 |
25 |
22,2 |
Hygrometern stängdes av |
46 |
46 |
43 |
39,3 |
Noskonen kastades av |
47 |
47 |
45 |
40,1 |
Absorbtionexperimentets kåpor kastades av |
47 |
47 |
45 |
40,1 |
Hygrometern slogs på |
49 |
49 |
47 |
41,8 |
Vatten sprutades ut, nr 2 |
97 |
97 |
82 |
70,1 |
Vatten sprutades ut, nr 3 |
119 |
119 |
91 |
75,7 |
Raketmotorn avskiljdes |
144 |
144 |
96 |
Nedväg 76,7 |
Topphöjd |
150 |
135 |
96 |
77,1 |
Vatten sprutades ut, nr 4 |
150 |
150 |
96 |
Nedväg 75,8 |
Vatten sprutades ut, nr 5 |
181 |
181 |
92 |
66,1 |
Vatten sprutades ut, nr 6 |
204 |
204 |
82 |
53,8 |
Hygrometern drogs tillbaka |
248 |
247 |
48 |
Inga data |
Experimenten stängdes av |
250 |
250 |
46 |
Inga data |
Fallskärmen fälldes ut |
- |
376 |
3 |
Inga data |
Informationen nedan är hämtad från slutrapporten om Hygrosond och (1) kampanjrapporten för Hygrosond (2):
Möte före första nedräkningen.
Testnedräkning startade kl 2100 UT och
övergick till en riktig nedräkning när allt gick normalt. På grund av
för mycket norrskensaktivitet inställdes dock uppskjutningen.
Klockan
var 0905 UT när helikoptern fann nyttolasten vid 68° 25'
24" N 20° 51' 00" Ö. Nyttolasten var tillbaka på Esrange
kl 1023 UT.
Datum
Händelse
21 nov 1994
Personalen anlände.
Nyttolastprovning inleddes.
23 nov 1994
Prov med
radiofyrarna och iordningsställande av kablaget till
startrampen.
24 nov 1994
Prov med
nyttolastmodulerna på laboratoriebänken.
25 nov 1994
Sammansättning nyttolasten.
26 nov 1994
Tändarinstallation, installation av bärgningsmodulen på Orion,
radiooprov med Esr TM-station, feninställning.
28 nov 1994
Nyttolasten
installerades på raketmotorn.
29 nov 1994
Raketen
sattes upp på startrampen. Slutligt prov med nyttolasten.
30 nov 1994
1 dec 1994
Nedräkningen avblåstes p.g.a för mycket norrsken.
2 dec 1994
Nedräkningen startade kl 2300 UT och fördes fram
till T-50 minuter. Klockan 0137 UT avblåstes nedräkningen p.g.a för mycket norrskensaktivitet och
för mycket moln.
3 dec 1994
Nedräkningen startade kl 2300 UT och
fördes fram till T-17 minuter då den avblåstes p.g.a för mycket norrskensaktivitet.
4 dec 1994
Nedräkningen startade kl 2300 UT. Klockan 2358 UT
var alla förberedelser klara och nedräkningen flyttades fram till T-50 minuter
p.g.a mycket goda vetenskapliga villkor. Nedräkningen löpte sedan utan upphåll
och kl 0048 UT sändes Hygroson upp.
5 dec 1994
![]() T.v.: Hygrosond-teamet anländer till Esrange. T.h.: Hygrosond-1 på MRL-rampen. |
![]() |
|
Data |
Hygrosond-1 |
Startdatum |
5 december 1994 |
Starttid |
0048 UT |
Startplats |
Esrange |
Startramp |
MRL-rampen |
Rakettyp |
Improved Orion (Hawk M112) S/N 00954 |
"Tower tilt effect" | 7,7 km/deg |
"Unit wind effect" | 3,0 km/(m/s) |
Nyttolastmassa |
122 kg |
Nyttolastlängd |
3257 mm |
Raketens längd |
5916 mm |
Raketens startvikt | 543 kg |
Startrampens elevation (nom) | 81.6° (81,1°) |
Startrampens bäring (nom) |
355° (350°) |
Topphöjd (nom) |
77,12 km (96 km) |
Bäring till nedslaget för nyttolast (nom) | 351,2° (350°) |
Avstånd till nedslaget för nyttolast (nom) |
62,2 km (75 km) |
Ballistisk vind | 2 m/s från 280° |
Spinnvarvtal under mätfasen |
3,5 rps |
Väder vid starten | -8°C, 960 hPa, markvind 1 m/s från 360° |
Bärgning |
Ja |
Data från raketen togs emot av den automatiskt följande antenn som står på huvudbyggnadens tak, en parabol med diametern 2,4 meter tillverkad av EMP. Data togs emot i 14 minuter från starten. Den mottagna nivån låg i allmänhet 20 dB över gränsvärdet.
Efter färden gjordes en utvärdering som jämförde anfallsvinkelgivarens signal med MIDAS-gyrots data. Resultatet var att gyrot visade 1°-3° för lågt tippvärde. Under nedfärden från topphöjden, 235 sekundeer efter starten, uppmätte accelerometern ombord en stöt på 16 g som varade 30 millisekunder, Man hittade ett märke på bärgningsmodulen som inte kunde ha uppstått vid landningen. Det är mycket möjligt att motorn kolliderade med nyttolasten. Hygrometern drogs tillbka in i nyttolasten med hjälp av en särskild mekanism under nedfärden. Trots det gick hygrometerlinsen sönder eftersom nossektionen deformerades så kraftigt vid landningen. Övriga delar av nyttolasten var oskadade.
|
|
"Vattenångeprofilen som erhölls med Hygrosond visas
nedan. Blandningsförhållandet ökar med höjden upp till 45 km höjd, vilket man
kan vänta sig av metanoxidation som en källa i stratosfären. Ovanför stratopausen ser
man kraftiga variationer över en höjdskala på 2-4 km. De kan förklaras som vertikala
variationer i luftens röresler som är ett resultat av ett ett
kraftigt skiktade horisontella flöden.
I samklang med nyligen publicerade
modellberäkningar visar data från Hygrosond att
omfördelningen av vattenånga i mesosfären under vintern åstadkoms genom horisontella luftrörelser som
också kan moduleras av storskaliga effekter på planetär skala. Distinkta
lokala avvikelser från genomsnittsförhållanden är av kritisk betydelse för ett antal fenomen
i atmosfären [översättning från (4)
]."
Från Khaplanov et al (3).