(SPINning Rocket Attitude Control)
Sven Grahn
|
Projektets ändamål var att prova ett system för att aktivt stabilisera och rikta in en sondraket under den del av färden som ligger utanför atmosfären. Tanken var att kunna sända upp trestegsraketer där det tredje steget måste tändas utanför atmosfären och "riktas upp" för att slå ned innanför skjutfältgränsen. SPINRAC-test innehöll inte något tredje steg utan provade bara systemets förmåga att rikta om raketen utanför atmosfären. Samtidigt provades nya flygsäkerhetssystem på Esrange. En Nike-Orionraket användes för provet. Senare provades systemet under uppskjutningen av trestegsraketen MAXUS-Test den 25 november 1990.
Projektet startade i januari 1990 och avslutades med uppskjutningen den 29 maj 1990. SAAB SPACE utvecklade SPINRAC-modulen. Rymdbolaget tillverkade telemetrisystemet och tillhandahöll radartranspondrar, radiofyrar, bärgningssystem och noskon. För att spara pengar återanvändes delar från andra sondraketprojekt;SPINRAC bestod av en elektronikenhet och ett kallgassystem med drivmunstycken. Datorn i systemet (GPU - Guidance Processor Unit) beräknade raketens position och hur farkosten skulle riktas in för att slå ned på rätt ställe, När det användes i en trestegsraket hölls det i drift någon sekund in i tredje stegets brinntid för att reducera nedslagsspridningen.
SPINRAC hade ett gyrobaserat tröghetsnavigeringssystem, IMS (Inertial Measurement Unit). Vid provskottet i maj 1990 riktades först ekipaget in vertikalt och alla störningsar dämpades ut. Därefter riktades raketen om så att den pekade20° från vertikalen. Dessa manövrer fungerade utmärkt.
Raketens start- och slutvikt | |
Del | Massa (kg) |
Nyttolast (SPINRAC-Test) inkl. tändarenhet. |
136,8 |
Nikemotor |
599,2 |
Oriomotor |
422,8 |
Total startvikt |
1158,8 |
Under färden,nyttolast + utbränd Orion |
291,1 |
Kallgassystemet
bestod av två munstycken som pekade radiellt på motsatta sidor av SPINRAC. De
matades mwed gas från ett trytckkärl via en regulator.
Kampanjen på Esrange inleddes den 21 maj 1990 och raketen sändes upp på skjutperiodens första dag den 29 maj 1990. Så här beskriver Torbjörn Forsell, som var med i Saab-Scanias projektteam SPINRAC (2) :
"...Spinrac -systemet har inte blivit någon större produkt. Efter testskottet har det använts operativt vid ett tillfälle. Det var en trestegs Skylark-raket som sköts upp från Esrange. Spinrac-modulen fungerade nominellt men efter detta har ingen varit intresserad. ..."
Orsaken till det bristande intresset kan väl spåras till att rymdplasmafysikernas intresse övergick till satelliter och rymdsonder.
|
|
|
|
Data för några av SPINRAC-Testsondens delsystem | |
Batteripaket |
Batteri 1: +28 V 24 celler SAFT VR 2 RR |
Telemetri |
|
Baninmätning |
|
Attitydmätning |
|
Bärgningssystem | NASA:s system modifierat av Rymdbolaget. |
Nominell |
Verklig
tid (s) |
Nominell |
Händelse |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Nike tänder |
3,54 |
- |
1,1 |
Nike slocknar. |
9,0 |
8,6 |
3,7 |
Andra steget tänder |
41,33 |
41,0 |
33,7 |
Andra steget slocknar. |
110,0 |
110,0 |
90,1 |
Styrning med SPINRAC börjars. |
< 130,0 |
123,0 |
- |
Raketen inriktad vertikalt. |
130,0 |
130,0 |
- |
Ompekning av raketen startar. |
< 150,0 |
149,0 |
- |
Ompekning fullbordad. |
150,0 |
150,0 |
- |
Styrning med SPINRAC klar. |
248,0 |
249,2 |
67,4 |
Raketmotorn avskiljs. |
- |
406,0 |
6,0 |
Fallskärmen fälls ut och radiofyr 1 startar . |
- |
486,8 |
5,0 |
Radiofyr 2 startar |
- |
- |
0,0 |
Nedslag |
Före inriktningen av spinnaxel verikalt lutade spinnaxeln 8° mot nordost och raketen konade med 2° halvvinkel. SPINRAC-nyttolasten lokaliserades med hjälp av radiofyrarna redan innan den landat. Helikoptern fick avvakta medan nyttolasten föll i fallskärmen. Nyttolasten var tillbaka på Esrange mindre än en timme efter uppskjutningen. Nyttolastens alla delar var i bästa skick.
Data |
SPINRAC-Test |
Startdatum |
29 maj 1990 |
Starttid |
0509.00 UT |
Startplats |
Esrange |
Startramp |
MRL |
Rakettyp |
Nike-Orion |
Nyttolastmassa |
136,8 kg |
Nyttolastlängd |
2640 mm |
Raketens längd |
8940 mm |
Raketens startvikt |
1158,8 kg |
Startrampens elevation |
86,8° |
Startrampens bäring |
016° |
Verklig topphöjd |
107 km |
Verklig bäring till nedslaget |
355° (nyttolast) 350° (Orion) |
Avstånd till nedslaget |
29,5 km (nyttolast) 35 km (Orion) |
Spinnvarvtal under driftfasen |
4,37 rps |
Bärgning |
Ja |
|
|
|